Arkiv fra den gangen vi kalte oss Asian Outreach ![]() Sviktende gaveinntekter, store utgifter per misjonær, stadig flere land som stenger for vestlige misjonærer på grunn av at de ubevisst bringer et kulturelt vedlegg til budskapet, gjør oss nøidt til å tenke nytt. Vi tror Gud sa: Dere nordmenn gå ut i verden og.... men faktum er at misjonsbefalingen er universell. Asian Outreach er en ren asiatisk organisasjon som tenker nytt og effektivt. Nå utfordrer de deg og meg fra den andre siden av kloden. Du kan mer enn å koke kaffe og bære stoler! Eivind Frøen kommer med klar tale. Han tror stafettpinnen snart gis videre til andre verdensdeler. vestlige misjonsorganisasjoner har ikke utspilt sin rolle men får andre oppgaver og må forandre strategi. For det blir stadig vanskeligere å få visum for vestlige folk i den tredje verden, sviktende gaveinntekter krever mer effektiv bruk av pengene og den tredje verden ønsker ikke lenger å få vestlig kultur inn med evangeliet. Man tager det man haver...... -De har folkeressursene, personer som er tent på Jesus, men mangler materiell, økonomiske ressurser og opplæring. Det kan vi bidra med. Asian Outreach er flerkulturelt, er under asiatisk ledelse, og hvert prosjekt drives av nasjonalt lederskap som er en del av landet og kulturen. Dette er rimeligere og mer effektivt. Vi får en hjelperolle i stedet for en lederrolle. Dette er uvant for oss, for vi er vant til å lede. Vi har en åndelig stolthet, og tror vi kan så mye om hvordan Gud virker. Kanskje vi har litt å lære av andre. Han trekker fram et eksempel fra Nord Thailand. For å trene opp en menighetsplanter, underholde hans familie i to år og bygge et kirkebygg, må Asian Outreach ut med 11.000 kroner. Da er det lett å se at våre penger blir mangfoldiggjort i forhold til om vi skulle sendt ut en fra Norge som ikke kjenner kulturen, språket og oppfattes som en rik fremmed. Kontant legger Eivind Frøen nakne fakta på bordet. Hver dag blir 85.000 mennesker frelst i verden, men i Europa forlater 7.000 hver dag kirken. Dette mener han bør mane til ettertanke og ydmykhet. Men ikke passivitet. Kom deg på banen Vi trenger en skikkelig utfordring. Mange er ikke engasjert fordi de ikke har noe å bli engasjert i. I flere norske menigheter er den største utfordringen å bære stoler. Vi har i mange år produsert tribunesittere. På banen er det bare proffe spillere som er betalt for å være der. Gud vil tømme sine tribuner. Men vi må ha noe å gjøre, for å komme oss opp av stolen, ivrer entusiasten. I Asia er det en stor utfordring og anledning, den er der bestandig. Han er klar over at jo eldre man blir jo vanskeligere er det å komme seg opp av go'stolen. Men han sier vi må be Gud om å røre ved våre hjerter og gi oss en byrde for mennesker som lever i mørket. Mer konkret kan vi hjelpe med bibler, bibellærere, penger til å støtte de asiatene som står kare til å dra ut, men som mangler midler, eller reise ut selv på bibeltransport til Kina. Hvorfor Asia? - Det er behov alle steder. Men hvorfor skal noen høre evangeliet to ganger, før alle har hørt det en gang? Asia er det største kontinentet, har den største befolkningen, de færreste misjonærene, har den største vekkelsen og står i en brytningstid. Det er viktig å spørre hvor Gud arbeider, og spille på lag med Ham. Alle kan be, alle kan gi, og noen kan gå. Seiersrapporter Eivind mener også det er inspirerende å få besøk a asiatiske kristne, som ikke er våre misjonærbarn. - Vi trenger seiersrapporter som gir pågangsmot til fornyet innsats for evangeliet. Vi hører nok om hva fienden gjør i aviser og TV. Kina har hatt en vekkelseseksplosjon. i 1950 var det under en million kristne, i dag er det nærmere 70 millioner. Hvor ofte hører vi om dette enestående eksemplet? Vi trenger å få det ut til mennesker. Han oppfordrer oss til å være med på å sette Gud på dagsorden i mediene. Og henviser til hvordan militære opptrer i krig. Det er viktig å spre informasjon om allierte seire for det gir pågangsmot og utholdenhet.
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Arkiv
March 2025
Kategorier
All
|